onsdag 11 december 2013

Skolans budgetmål kan gå före elevers rätt till stöd

























http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=20379&artikel=5729703



Citat Mats Nilsson:
"Budgetmålet är överordnat kunskapsmålen."


Min kommentar:                                                                                

Efter två år i förskoleklass som funkade så där, var det dags för vår 04:a att börja ettan. Döm om vår förvåning när det visade sig att rektorn tänkt sig att han skulle klara av att gå i en vanlig klass utan särskilt stöd. Vid den här tiden hade inte 04:an fått sin autismdiagnos men det märktes mycket väl att han hade stora svårigheter med det sociala samspelet, och tacka fan för det, han kunde inte prata på ett sätt så att utomstående förstod honom.

Det dröjde inte många veckor innan det sket sig fullständigt. 04:an skrek och grät varje morgon och ville inte gå in i skolan. Och sonens lärare såg allmänt svett ut för jämnan. Vi gick till rektorn och bad om hjälp. Att hjälp fanns att få visste vi eftersom 04:ans två autistiska storebröder hade den bästa hjälp man kunde få, på samma skola. Rektorn suckade tungt och mumlade något om att pengarna var slut. Vi gick då vidare med vårt mycket akuta problem till skolchefen.




Andemeningen av vårt möte:

Jag: Vi behöver hjälp. Vår son klarar inte av att gå i en vanlig klass. Han vägrar gå in i skolan.


Skolchefen: Har han en diagnos?

Jag: Det är inget krav enligt lagen att ett barn ska ha diagnos för att få särskilt stöd. Om du åker och träffar min son och försöker prata med honom, kommer du förstå att en diagnos inte spelar någon roll. Han kan inte prata så att en utomstående förstår vad han säger.


Skolchefen: Jag kan inte träffa honom. Jag kan inte kommentera det enskilda fallet.


Jag: Rektorn säger att det inte finns pengar att hjälpa min son, så då tänkte vi att vi måste ta frågan till dig.


Skolchefen: Det är rektorns ansvar och är pengarna slut så är de slut. Jag kan inte hjälpa rektorn eller din son.


Jag: Så du vill inte gå till skolnämnden och be om hjälp?


Skolchefen: Det tänker jag inte göra. Politikerna har satt sin budget och det är mitt uppdrag att hålla den. Om ni vill ha en förändring så får ni engagera er politiskt och/eller göra en anmälan till skolinspektionen så får de komma och tala om vilken nivå kommunen ska hålla på skolan.


Jag:
Men vi behöver hjälp nu. Att vi engagerar oss politiskt eller gör en anmälan till skolinspektionen löser väl inga problem för vår son just nu och problemet är akut!


Skolchefen: Jag kan inget göra för att hjälpa er. Jag kan inte kommentera det enskilda fallet. Allt ansvar ligger på rektorn. Anmäl mig till skolinspektionen.

Ja hopp.

Det känns absurt att vuxna människor måste "prata" med varandra genom skolinspektionen men vi ser ingen annan utväg. Fortsättning följer...



 

Inga kommentarer: